Digivaardige mensen of mensvaardige diensten?

Digivaardige mensen of mensvaardige diensten?

Dit artikel kwam ik tegen op de website van het Rathenau Instituut:

https://www.rathenau.nl/nl/digitale-samenleving/ictu-digivaardige-mensen-mensvaardige-diensten

Digitale zelfredzaamheid wordt bepaald door digitale vaardigheden. Miljoenen mensen in Nederland zouden niet digitaal vaardig genoeg zijn. Er vallen inderdaad burgers buiten de digitale boot. Dat werd recentelijk nog eens gesteld in een rapport van de Ombudsman. Maar daarom zijn die burgers nog niet ‘digitaal on-vaardig’. Het zegt meer over de mate waarin digitale diensten aansluiten bij de behoeften van mensen die ze gebruiken. Want: ‘Het aandeel burgers dat zelfstandig zaken digitaal kan afhandelen en/of ondersteuning nodig heeft is uiteraard ook afhankelijk van de complexiteit van de dienst.’ (Digitale Zelfredzaamheid van de burger).

Het artikel gaat over een betere digitale overheid maar de titel bleef bij mij hangen.
Mijn mening is dat we als (IT)ontwikkelaars moeten streven naar mensvaardige diensten. En dus onze applicaties zo moeten ontwikkelen dat deze geschikt zijn voor iedereen. We moeten dus streven naar een applicatie die je kunt gebruiken zonder een training te moeten volgen en zonder een uitgebreide handleiding er naast te hebben. Eenvoudig, overzichtelijk en intuïtief dus.