Maatwerkapplicaties

Uw interne processen automatiseren

Ieder bedrijf werkt op basis van zijn eigen business model. Het ene bedrijf verkoopt producten via een webshop of vanuit een fysieke winkel. Het andere bedrijf levert (maatwerk)diensten en maakt daarvoor veel klantspecifieke offertes. Elk bedrijf heeft daardoor zijn eigen processen en systemen, aangepast aan de eigen werkwijze. Ik kom regelmatig bedrijven tegen die voor veel interne processen werken met Excelsheets of een Microsoft Access database. Vaak wordt hier zelfs door meerdere medewerkers, al dan niet gelijktijdig, in gewerkt. Dit is niet alleen erg foutgevoelig (denk aan het overschrijven van wijzigingen of gebruik van meerdere versies tegelijk) het werkt ook niet efficiënt. Juist dit soort processen kunnen relatief eenvoudig worden verbeterd door maatwerkapplicaties te gebruiken. Met een maatwerkapplicatie worden interne processen geautomatiseerd.

Tijdswinst en dus uw omzet verhogen

Door het ontwikkelen van een maatwerkapplicatie specifiek voor uw processen en systemen kunt u sneller en efficiënter werken. U en uw medewerkers kunnen gelijktijdig met dezelfde gegevens werken, zonder elkaar in de weg te zitten. Daarnaast kan het systeem op verschillende apparaten (desktop, laptop, tablet en smartphone) gebruikt worden en kan er per medewerker ingesteld worden wat hij/zij binnen het systeem kan en mag doen, door het toekennen van vooraf vastgestelde rollen en rechten. Eventueel kan de applicatie ook gekoppeld worden met uw website zodat ook uw klanten toegang krijgen tot gegevens (ze kunnen bijvoorbeeld zelf hun NAW-gegevens bijwerken, statussen inzien en meer).
In veel gevallen kan het automatiseren van bepaalde processen zo veel tijdswinst opleveren dat bepaalde functies komen te vervallen. In die gevallen kan automatiseren direct financieel voordeel opleveren, omdat u immers aan de vervallen functies geen geld meer hoeft te besteden.

Intranet of CRM

Steeds meer bedrijven richten een Intranet in, al dan niet in combinatie met een CRM (Customer Relationship Management) systeem, om hun medewerkers van informatie te voorzien. Denk hierbij aan centraal documentbeheer, (evenementen)kalender en e-learning. Een intranet staat voor een privaat netwerk dat alleen binnen het bedrijf gebruikt wordt. Een CRM systeem automatiseert alle processen van klantbeheer, verkopen en meer.
Lees meer over deze diensten op de volgende pagina’s: Intranet of CRM

Maatwerk kostbaar?

Ieder bedrijf heeft zo zijn eigen interne processen, alle met eigen unieke elementen. Hierdoor zijn eigenlijk alle applicaties die ik bouw maatwerk. Dit lijkt kostbaar, maar ik heb een goede en universele basisapplicatie ontwikkeld die eenvoudig kan worden uitgebreid met de specifieke functionaliteiten voor uw situatie. De basis voor uw systeem is er dus al en hoeft alleen nog te worden aangepast aan uw wensen en eisen. Bovendien is mijn ervaring dat de investering die u doet in een applicatie op maat gerelateerd is aan het rendement dat ertegenover staat. In nagenoeg alle gevallen levert het systeem in korte tijd al het gewenste resultaat op: tijdswinst, omzetverhoging en een hogere conversie. Hoe beter de applicatie is aangepast aan uw bedrijf en werkwijzen, hoe sneller en efficiënter u kunt werken. Dit geeft u de tijd en ruimte voor andere werkzaamheden en dus om meer te verdienen.

Maatwerkapplicaties

DigitalQuality is gespecialiseerd in het ontwikkelen van maatwerkapplicaties. Op deze pagina vindt u een overzicht van enkele door mij ontworpen maatwerkapplicaties. Mijn portfolio bestaat onder andere uit de volgende systemen:

Recruitmentbureau

Webapplicatie waarin alle kandidaten worden vastgelegd. Naast NAW-gegevens worden hier ook het CV, werkervaringen en een logboek in bijgehouden. In dit logboek wordt ieder contact met de kandidaat vastgelegd en wordt er vastgelegd of en wanneer de kandidaat ergens geplaatst is. Kortom, het recruitmentbureau is een geautomatiseerd systeem dat het werven van werknemers van begin tot eind bijhoudt.

Copyshop

Voor een lokale copyshop heb ik een maatwerk webshop ontwikkeld waar de klant zelf online drukwerk kan bestellen. De klant kiest het product (bijvoorbeeld briefpapier, visitekaartjes of promotieflyers), het soort papier, de drukmethode, kleur of zwart/wit, enkel- of dubbelzijdig drukken en het aantal exemplaren. Daarna levert de klant volgens een vast stramien de inhoud van het product aan. De prijzen worden direct berekend, waarna de bestelling geplaatst kan worden.

Computerwinkel

Voor een computerwinkel heb ik enkele jaren geleden een online ‘PC Configurator’ ontwikkeld waarmee zowel de medewerkers van de winkel als klanten vanuit huis zelf een computer kunnen samenstellen. De medewerker kan via het beheersysteem de onderdelen beheren (waarbij prijzen en voorraad automatisch via een koppeling worden bijgewerkt).

Webwinkel: RMA systeem

Voor een bedrijf met meerdere webwinkels heb ik een maatwerk RMA (Return Merchandise Authorization) systeem ontwikkeld. Met dit in de diverse webshops ingebouwde systeem kunnen klanten online, via hun webwinkelaccount, een besteld product als RMA (retour) aanmelden. Hierbij gaat het om producten die bij levering of nog in de garantieperiode defect bleken, om verkeerd geleverde producten of om producten die niet aan de verwachtingen van de klanten voldeden. Ik heb het systeem later gekoppeld aan het voorraad/boekhoudsysteem. Hierdoor is niet alleen het retourproces van dit bedrijf geautomatiseerd, ook de bevoorrading en boekhouding worden automatisch aangepast na RMA meldingen.

Webwinkel: koppelingen

Voor webwinkels heb ik koppelingen ontworpen, zoals een product en voorraad koppeling en dropshipment (rechtstreekse levering van leverancier aan klant). Voor een grote webshop heb ik een realtime koppeling ontwikkeld waarmee nieuwe producten automatisch worden geïmporteerd in de webshop. Op vaste tijden wordt ook de voorraad van de nieuwe producten bijgewerkt. Daarnaast worden de bestellingen met producten van die leverancier automatisch doorgegeven aan de leverancier zodat deze de bestellingen rechtstreeks aan de klant kan leveren (dropshipment).

Internationaal opleidingsinstituut

Voor een internationaal opererend opleidingsinstituut heb ik een maatwerk e-learning omgeving ingericht. Binnen deze omgeving kunnen bezoekers allerlei online lessen en modules volgen om zo hun vaardigheden te verbeteren. Daarnaast heb ik binnen de website een webmodule ontwikkeld waarmee bezoekers volgens een vast stramien en middels het beantwoorden van vragen bij de juiste opleiding/e-learningmodule terechtkomen.

Ook heb ik vele andere grote en kleinere projecten uitgevoerd waarover ik graag een keer vertel tijdens een persoonlijk gesprek.

Het belangrijkste: het voortraject

Het succes van elke maatwerkapplicatie staat of valt met een goede inventarisatie- en ontwerpfase. Als er vooraf goed wordt nagedacht over de processen, functionaliteiten en de UI (User Interface) scheelt dat tijdens de ontwikkeling van het systeem erg veel tijd (en dus geld). Daarom schrijf ik vooraf altijd de eisen, wensen en functionaliteiten op in een Functioneel Ontwerp (FO) en Technisch Ontwerp (TO). Hierdoor is vooraf duidelijk wat er gebouwd gaat worden en wordt het inplannen van het project ook een stuk eenvoudiger. De eisen, wensen en functionaliteiten bepaal ik samen met u in een persoonlijk gesprek. Daarnaast is op voorhand al duidelijk hoeveel tijd de ontwikkeling gaat kosten, waardoor u achteraf niet voor vervelende financiële verassingen komt te staan. Persoonlijke aandacht en transparantie staan dan ook voorop, niet alleen in de inventarisatie- en ontwerpfase, maar gedurende het hele project.

OTAP ontwikkelomgeving

Tijdens de ontwikkeling van maatwerkapplicaties werkt DigitalQuality altijd met een OTAP of OTP omgeving. Een OTAP omgeving bestaat allereerst uit een Ontwikkelomgeving, waarop het systeem wordt ontwikkeld. Vervolgens uit een Testomgeving, waarop u de voortgang kunt bekijken en opgeleverde onderdelen kunt testen, en een Acceptatieomgeving: een omgeving die gelijk is aan de live-omgeving, maar dan inclusief de nieuwe ontwikkelde functionaliteiten. Als laatste bestaat de OTAP uit een Productieomgeving, wat staat voor de uiteindelijke omgeving die door u of door uw klanten gebruikt wordt. Bij een OTP omgeving wordt de Acceptatieomgeving overgeslagen. Dit gebeurt veelal als het een nieuw ontwikkelde applicatie betreft. Deze applicatie is getest op de Testomgeving en kan van daaruit direct op de Productieomgeving worden doorgevoerd.

Scrum methodiek en projectmatig werken

DigitalQuality werkt veelal volgens de SCRUM methodiek. Scrum is een term uit de rugbysport waarbij het team met korte sprints, samenwerking en flexibiliteit de wedstrijd probeert te winnen. Bij softwareontwikkeling spelen flexibiliteit en ‘korte sprints’ ook een grote rol. Door volgens de scrum methodiek software te ontwikkelen wordt het project in delen opgedeeld en wordt ieder deel als een losstaand project uitgevoerd en opgeleverd. Elk onderdeel kan afzonderlijk worden getest waardoor er al vroeg in het traject iets zichtbaars en tastbaars is voor u. Daarnaast wordt u in het gehele proces nauw betrokken bij de ontwikkeling. Hiervoor worden projectmanagementtools als Trello of baseCamp gebruikt. De Scrum methode heeft als voordeel dat er flexibel gewerkt kan worden, omdat in korte fases gewerkt wordt. Na iedere fase is er plaats voor feedback, waardoor u constant op de hoogte blijft van de ontwikkelingen en waardoor we samen de software steeds weer kunnen verbeteren.

Wilt u meer weten over maatwerksoftware en wat DigitalQuality voor u kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Ik kom graag eens langs voor een bakje koffie.

Waarom DigitalQuality

Ik heb ruime ervaring met het nabouwen van software/applicaties, het nieuw ontwikkelen van (maatwerk)software/applicaties en andere ict-oplossingen. Ik doe alles in eigen beheer en weet dus precies waar ik over praat. Door mij goed te verdiepen in uw processen en (interne)workflow denk ik met u mee en kunnen we samen een goede en passende applicatie bouwen specifiek voor uw bedrijf. Neem contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek.